• 06.04.25, 06:26

Esimesed tänapäevased reisilennukid: reaktiivmootor tegi maailma väiksemaks

Kõrvulukustava möirgega kuulutas reaktiivmootor uue ajastu algust lennunduses. Reisijate arv kasvas hüppeliselt ning õige pea said nad soovi korral nautida isegi ülehelikiirusel lendamist.
© Ullstein Bild / Getty Images & Bettmann / Getty Images & H. Armstrong Roberts / Getty Images & NASA
  • © Ullstein Bild / Getty Images & Bettmann / Getty Images & H. Armstrong Roberts / Getty Images & NASA
Maailma kõige suurema­te lennukompaniide juhid seisid 1955. aasta pilvitul augusti­päeval Seattle’i linna lähistel ja vahtisid taevasse. Nad olid sinna kogunenud, et vaadata oma silmaga Boeingu uut suur­saavutust: reaktiivmootoriga reisilennukit. Boeingu direktor teadis, et lennukompaniide juhid olid uue mootoritüübi suhtes üsna skeptilised. Üks asi on panna raskesti taltsuta­tav reaktiivmootor sõjalennukile, ent kas see on tõesti sobiv ka turvalisust hindavate reisijate vedamiseks? Boeing oli prototüübi välja töötamiseks kulutanud tänapäeva vääringus ligi 150 miljonit eurot ning kui nüüd läinuks midagi valesti, sattunuks küsimärgi alla kogu firma tulevik.

Seotud lood

Lood
  • 30.09.24, 06:33
Ajaloo kiireim lennuk Blackbird vuhises titaantiibadel kiirusega 3500 km/h
Tänapäeva parim hävitaja F-35 võib saavutada lennukiiruse 1900 km/h. See kiirus on kaks korda suurem kui tavalisel reisilennukil, kuid ikkagi ainult umbes pool maailma läbi aegade kiireima lennuki Blackbirdi lennukiirusest. Too 1960ndate lennuk suutis ära lennata isegi vaenlase rakettide eest.
Lood
  • 01.08.19, 15:58
Lenda üle Atlandi kiirusel 6000 km/h
Esimesest vahemaandumisteta lennust üle Atlandi möödus juunis sada aastat. See lennureis õnnestus õige napilt. Tänapäeval on reis üle Atlandi tavaline, ent ses vallas on tulekul suured muutused. Tulevikulennukid võivad hakata lendama viiekordse helikiirusega, tehes maakerale kümme tiiru peale, paagis üksnes liiter vett.
Lood
  • 01.03.22, 12:47
Õhuhiiglane võttis taeva valitsemise üle
Boeing eeldas, et nende uus mudel – reaktiiv­lennuk hüüdnimega Jumbo Jet – on õhuruumis aktuaalne tegija kümmekond aastat ning siis võtavad taevas võimu ülehelikiirusel lendavad Concorde’i-sugused lennukid. Nüüdseks, üle poolesaja aasta hiljem, on Boeing 747 vedanud rohkem reisijaid kui ükski teine lennukitüüp.
Lood
  • 24.03.25, 22:24
Miks me ei mäleta oma varajast lapsepõlve?
Imikud suudavad kodeerida ehk töödelda ja salvestada konkreetseid mälestusi, näitab uus Yale’i ülikoolis tehtud uuring. See tulemus viitab sellele, et nn „infantiilne amneesia“ ehk fakt, et me ei mäleta oma esimestest elukuudest ja paarist aastast midagi, võib olla mälestuste meenutamise probleem - mitte pole asi selles, et meil neid mälestusi salvestunud ei ole.

Tehnoloogia

Ajalugu

Loomariik

Taimed

Füüsika

Sinu keha

Suured teadlased

Tagasi Imeline Teadus esilehele